БЦ Очаківський вулиця Очаківська, 5/6, Київ, Україна +38 (095) 33-03-614
Bulevardul Corneliu Coposu 6-8, București 030167, Румунія +40 (31) 22-96-274
За даними статистики, в Європі отримали тимчасовий захист понад 4 мільйони українців. Найбільше громадян України, які втікали від війни, прийняли Німеччина (1 226 000), Польща (957 000), Чехія (373 000), Великобританія (250 000), Іспанія (186 000). Звісно, максимальний приплив біженців був у перші дні та тижні повномасштабного вторгнення, проте й досі досить багато українців ухвалюють рішення виїхати з рідної країни й шукати захисту в європейських державах.
З урахуванням тимчасовості статусу постає запитання, що робити після війни або в разі завершення строку дії захисту. Можливо, частина українців захоче повернутися додому, проте багато хто за такий тривалий проміжок часу встиг побудувати нове життя за кордоном і не готовий знову починати з нуля, нехай і на батьківщині. Отож варто розібратися, які у біженців є варіанти, аби залишитися в країнах Європи, врахувати їх плюси та мінуси.
Перебуваючи в Європі зі статусом тимчасового захисту чи ПНП на будь-якій іншій підставі, ви можете запустити процес отримання паспорту ЕС без зміни місця проживання. Вже через 12—18 місяців ви матимете громадянство, яке дасть вам доступ до легального життя та роботи в будь-якій країні об’єднання.
Наразі Рада ЄС офіційно схвалила продовження дії тимчасового захисту для українців до 4 березня 2026 року. До того ж у кожній європейській країні діють власні механізми приймання біженців, з огляду на це ухвалюються закони та запроваджуються нові види документів на перебування. У міграційному законодавстві всіх держав ЄС були пункти про надання тимчасового захисту та статусу біженців, прописані основні нюанси та порядок процедури, проте повномасштабне вторгнення Росії в Україну стало безпрецедентним у сучасному світі й продемонструвало, що ці підходи лише теоретичні та не працюють на практиці.
До того ж ніхто не очікував, що потреба в наданні захисту буде зберігатися настільки довго. Саме тому владні структури країн Європи періодично продовжують дію статусу та коригують механізми відповідно до потреб часу. Виникають логічні запитання, що буде після війни та як довго взагалі надаватиметься захист в Європі. Очевидно, що країни ЄС не відмовляться від підтримки українців до завершення бойових дій і воєнного стану. Оскільки кожне продовження захисту розраховане на тривалий період, є імовірність, що війна може припинитися раніше.
За правилами, які діяли раніше, статус біженця та отримувача тимчасового захисту автоматично анулюється після того, як перестають діяти обставини, що спровокували його надання. Проте з урахуванням теперішньої політики країн Європи та реальності війни поблизу їх кордонів можна передбачити, що українцям буде наданий час для адаптації та вирішення подальших формальностей після закінчення війни. Однак у будь-якому випадку вже сьогодні постає питання про розроблення плану дій після припинення захисту.
Якщо враховувати актуальне міграційне законодавство європейських країн, то реальними є кілька сценаріїв для українців після закінчення війни. Кожен із варіантів детальніше описаний нижче з усіма перевагами та нюансами.
Після завершення терміну дії тимчасового захисту українці зможуть залишитися в країні, якщо оформлять посвідку на проживання. Для запиту дозволу можна скористатися однією з підстав: робота, бізнес, навчання тощо. Залежно від законодавства конкретної держави може бути передбачений механізм спрощеного переходу від захисту до резидентства. Цей варіант цілком прийнятний і логічний, проте має свої недоліки.
По-перше, посвідка на проживання буде тимчасовою, її доведеться регулярно продовжувати, підтверджуючи збереження підстави, що передбачає значно більше клопотів та відповідальності порівняно з отриманням захисту. Якщо раніше українці мали перевагу й могли скористатися допомогою, спрощеними механізмами, то в цьому випадку вони вже будуть нарівні з іншими мігрантами й повинні виконувати стандартні вимоги.
По-друге, очікувати право на оформлення громадянства доведеться ще багато років — від 5 до 10. А весь час, проведений у країні з тимчасовим захистом, не буде враховуватися в потрібний термін проживання для запиту паспорта. Тобто після тривалого знаходження в Європі як біженці українцям доведеться починати свій шлях із нуля для отримання в майбутньому громадянства.
У законодавстві деяких країн передбачено, що біженці можуть дещо швидше або ж спрощено претендувати на паспорт. Наприклад, в Румунії особи зі статусом біженця мають право на громадянство не після 8 років проживання, а після 4. Тобто термін натуралізації скорочується вдвічі, що є суттєвою перевагою. Проте в такому варіанті розвитку подій теж є свої нюанси, а саме:
Тобто такий варіант має право на існування, але його потрібно було ретельно продумувати одразу після виїзду з України — шукати держави, де найкращі умови отримання громадянства для біженців, оформляти саме потрібні статуси й виконувати решту необхідних вимог. Наразі може бути запізно для використання саме такого підходу, особливо, якщо ви переміщувалися між країнами й не використали весь попередній час так, щоб він був зарахований до терміну проживання.
Отримувачі тимчасового захисту можуть розглянути варіант запиту громадянства ЄС за однією зі спрощених програм. Отримати другий паспорт без попереднього проживання в країні можна у Польщі, Румунії, Болгарії та деяких інших країнах. Головна вимога стосується підтвердження етнічної або територіальної належності до цих країн. Українці, з огляду на спільні кордони, а в минулому й території, та особливості міграційних потоків у ХХ столітті, мають високі шанси на виявлення європейських коренів, навіть якщо поки не підозрюють про це.
Варто перевірити родовід та з огляду на результати вибрати оптимальне рішення. Проте робити це потрібно вже зараз, поки тимчасовий захист ще діє і ви маєте в запасі час. Очікування рішення триває від 12 місяців, тому краще подавати документи без затримок.
У Румунії та Болгарії перебувати під час розгляду справи не потрібно — достатньо здійснити візит для подання досьє. У Польщі дещо інша процедура, тому там необхідно знаходитися протягом року. Але загалом це найшвидший та найпростіший спосіб стати громадянином ЄС. Із отриманням паспорта ви не будете обмежені проживанням у відповідній країні, а зможете переїхати в будь-яку іншу державу об’єднання та мати рівні права з місцевими громадянами. Набуття статусу в такий спосіб не пов’язане з великими фінансовими та часовими витратами.
Ще один, проте максимально небажаний варіант — після завершення терміну дії тимчасового захисту надалі лишатися в країні проживання без законних підстав. Це найпростіше — нічого не робити та розраховувати на везіння, проте таке рішення не має довгострокової перспективи. Навіть якщо вдасться певний час перебувати в державі в такий спосіб, продовжувати робочу діяльність і звичний спосіб життя, то ви не будете мати жодних перспектив у майбутньому оформити громадянство. А в разі виявлення порушення гарантований наслідок — це депортація та штраф.
До того ж ще до моменту виявлення нелегального перебування владою ви будете обмежені в багатьох громадянських правах — за потреби не вдасться скористатися будь-якими державними послугами, можуть бути проблеми з отриманням медичної допомоги або банківських продуктів. Тому, якщо є бажання будувати своє майбутнє в Європі, варто керуватися лише законними шляхами та вибрати один із попередніх варіантів.
Для того щоб скористатися програмою оформлення паспорта ЄС у строк від 12 місяців, потрібно пройти такі етапи:
Алгоритм може дещо відрізнятися залежно від країни та програми, наприклад, без присяги, але зі співбесідою. Проте загальний порядок дій приблизно такий, а часові витрати разом із попередньою підготовкою документів становлять від року.
Варіантів продовження перебування в Європі достатньо, проте всі вони мають свої переваги та недоліки. З огляду на війну в Україні виїхати за кордон стало легше, проте не завжди саме ця підстава є оптимальною, щоб залишатися в державах ЄС та планувати майбутнє. Щоб розібратися у великому обсязі інформації, все об’єктивно порівняти та співвіднести зі своїми обставинами, варто скористатися професійною допомогою.
Юристи зможуть розкрити всі деталі, надати актуальну інформацію щодо програм, які, до речі, періодично змінюються та вимагають постійного моніторингу, і супроводять у процесі. Досвідчені спеціалісти Gromadyanstvo беруть на себе більшість формальностей — готують документи, записують на прийом, надають інструкції та стежать за розглядом справи, взаємодіючи з уповноваженими особами. Під час вирішення важливого питання міграції, подальшого особистого комфорту та перспектив у житті обирайте професіоналів і будьте певні в результатах.
Що буде з тимчасовим захистом після війни. Як залишитися жити в Європі після закінчення війни. Як отримати посвідку на проживання, її недоліки. Паспорт ЄС — дієвий спосіб для легалізації українців у будь-якій країні ЄС.
Хто та на яких підставах може переїхати жити до Франції. Які документи потрібні для отримання дозволу на постійне проживання та як виглядає процедура переїзду. Підготовка документів, запит ПНП та адаптація.
Хто та на яких підставах може переїхати жити в Сербію. Які документи потрібні для отримання ПМП та як виглядає процедура переїзду. Підготовка документів, запит ВНП та адаптація.
Що потрібно для перетину кордону Польщі. Чи потрібні українцям віза та закордонний паспорт. Проходження прикордонного контролю: документи, що не можна ввозити в Польщу.
Хто та на яких підставах може переїхати жити в Угорщину. Які документи потрібні для отримання ПМП та як виглядає процедура переїзду. Підготовка документів, запит ВНП та адаптація.
Хто та на яких підставах може отримати громадянство Угорщини. Які документи потрібні для отримання угорського громадянства та паспорта та як виглядає процедура. Чи можна українцям мати подвійне громадянство України та Угорщини.
Отримайте професійну допомогу при імміграції до ЄС
Заповніть заявку, та отримайте безкоштовну