БЦ Очаківський вулиця Очаківська, 5/6, Київ, Україна +38 (095) 33-03-614
Bulevardul Corneliu Coposu 6-8, București 030167, Румунія +40 (31) 22-96-274
Статус біженця у Польщі надає можливість іноземцям на законних засадах лишатися в країні, якщо перебування на батьківщині загрожує їхньому здоров’ю або життю. Біженство в індивідуальному порядку може отримати громадянин, якому небезпечно залишатися в рідній країні через переслідування всередині країни, наприклад з боку влади. Закон «Про надання іноземним громадянам захисту» було ухвалено 2003 року. Акт регулює порядок набуття статусу біженця, оформлення посвідки на проживання, отримання соціальної та матеріальної допомоги тощо.
З 2022 року для українців у Республіці Польща було запроваджено програму тимчасового захисту. Причиною став військовий конфлікт на території всієї країни. Тимчасовий захист у Польщі передбачає набуття громадянами України, які в’їхали на польську територію після 24.02.2022 року, спеціального статусу УКР (status UKR). Права та обов’язки осіб із цим статусом відрізняються від установлених для біженців. Норми регулюються спеціальним законом «Про допомогу громадянам України» від 12 березня 2022 року.
Громадянство ЄС може стати альтернативою оформленню тимчасового захисту чи статусу біженця для українців у Польщі. Отримавши європейський паспорт, Ви зможете користуватися всіма правами та привілеями громадянина ЄС. Громадянство Євросоюзу дає стабільність і впевненість у майбутньому без необхідності продовжувати тимчасові дозволи на перебування. Дізнайтеся більше про спрощену процедуру оформлення європейського громадянства на консультації з міграційними експертами компанії Gromadyanstvo!
Дію тимчасового захисту (не біженства) для українців у Польщі наразі продовжено до 30 вересня 2025 року. Якщо громадянин України тільки планує отримати статус УКР, йому протягом 30 днів після в’їзду на польську територію необхідно подати відповідну заяву. Документи потрібно надати до Гмини (міської адміністрації за місцем проживання).
Згідно з нормами чинного законодавства, продовження дії тимчасового захисту автоматично збільшує право на легальне перебування українців у Польщі. Громадянам України для в’їзду до республіки у 2024 році віза не потрібна, перетинати кордон вони мають право на підставі:
Діти в’їжджають до республіки на підставі паспорта громадянина України для виїзду за кордон, свідоцтва про народження або відмітки (з фото та даними) в закордонному паспорті батька або матері. Неповнолітній до 16 років має супроводжуватися хоча б одним із батьків (без нотаріально підтвердженої згоди від іншого). Також дозволений проїзд дітей під наглядом родичів або третіх осіб, уповноважених письмовою заявою від батька/матері, завіреною органом опіки.
Основною перевагою набуття тимчасового захисту громадянами України, які в’їхали в Республіку Польща після 24.02.2022 року, є спрощення процедури легалізації перебування у порівнянні з оформленням статусу біженця. Проте для українців, які не потрапляють під дію закону (наприклад ті, що прибули до Польщі до вказаної дати або мають статус в іншій країні ЄС), лишається актуальним саме біженство. Останнє потребує індивідуального розгляду заяви, тоді як набуття захисту передбачає пришвидшену обробку через кількість заявників. Різниця в умовах оформлення та дії обох статусів наведена у таблиці:
Критерії порівняння | Біженство | Тимчасовий захист |
---|---|---|
Орган, що приймає заяву | Прикордонна служба Республіки Польща | Гміна — адміністративна одиниця місцевого самоврядування |
Термін розгляду заяви | 6–15 місяців | Від одного дня |
Термін дії статусу | Безстроково або до анулювання статусу | На час неможливості заявника повернутися на батьківщину |
Право на працевлаштування | Після завершення розгляду справи (від 6 місяців) | Із моменту отримання статусу |
Право на отримання карти побуту | Одразу після надання статусу | Через 9 місяців після набуття статусу терміном на 3 роки |
Оформлення статусу біженця чи тимчасового захисту у Польщі є правом, а не обов’язком. Однак обидві категорії осіб після завершення офіційних процедур набувають низки привілеїв, важливих для адаптації в новій для себе країні:
Наразі у Польщі отримання українцями тимчасового захисту та унікального цифрового ідентифікатора PESEL (аналог українського ІПН) об’єднані в одну процедуру, що, наприклад, не передбачено при оформленні біженства. Загалом етапи набуття статусу УКР виглядають наступним чином:
Заяву про надання статусу тимчасового захисту або біженства у Польщі українці подають разом із пакетом необхідних документів. Під час візиту до гміни у заявника повинні бути:
Документи повинні підтверджувати дані, які претендент указав у заяві на надання тимчасового захисту. Для активації довіреного профілю необхідно мати телефон із номером польського оператора.
Право на отримання тимчасового захисту (не біженства) мають громадяни України, які в’їхали до Польщі після 24.02.2022 року. Також на оформлення статусу УКР можуть претендувати кілька категорій іноземців:
Не мають права на отримання тимчасового захисту громадяни України, які вже одержали польську карту побиту або посвідку на постійне проживання в іншій країні ЄС. Не зможуть отримати PESEL UKR українські біженці, що отримали міжнародний захист, та особи, які подали заявку на його оформлення.
Статус біженця можуть отримати не лише українці, а й особи з будь-яким іншим громадянством на підставі закону «Про надання захисту іноземцям на території Республіки Польща» від 13 червня 2003 року. Для таких заявників, що зазнали дискримінації у своїй країні, в законодавстві країни прописаний окремий порядок набуття статусу біженця:
Із урахуванням складної життєвої ситуації претендентів на отримання статусу біженця з захистом у Польщі до розгляду приймається вся наявна документація. Наприклад, надавати можна національне посвідчення особи або документи, що підтверджують проїзд. На ухвалення позитивного рішення впливає наявність доказів про переслідування та/або дискримінацію, яких зазнав заявник на батьківщині.
Підставою для оформлення правового статусу біженця в Польщі є обґрунтовані підозри в тому те, що заявник потребує захисту, оскільки зазнає дискримінації у країні громадянства. Іноземець, який переслідується через релігію, національність, расу, політичні переконання або приналежність до будь-якої соціальної групи, має право клопотати про надання йому притулку. Разом із претендентом на набуття статусу біженця заяви можуть подати:
Подружжя має право на подання спільної заяви, але не зобов’язане цього робити. Якщо у кожного з пари є власні підстави для отримання статусу біженця, можна клопотати окремо одне від одного.
Грошові виплати, що доступні українцям-біженцям та тим, які мають захист у Польщі, можна умовно розділити на 3 категорії: спеціальна адресна допомога, загальні програми польського уряду та гроші від міжнародних фондів. У таблиці вказані актуальні програми.
Назва виплати | Сума виплати, приблизно в € |
---|---|
Адаптаційна виплата | 70 |
Допомога на виховання «500 Plus» | 116 |
Допомога на дітей «Rodzina 800+» | 187 |
Виплата від ООН | 163 |
Виплата від Червоного Хреста | 66 |
Виплати від міжнародних організацій є альтернативами одна одній. Якщо в одному фонді вже була отримана допомога, то від іншого треба очікувати відмову. Окрім грошових виплат, уряд Польщі пропонує українцям участь в альтернативних програмах підтримки, наприклад податкові пільги для багатодітних сімей, стипендії від біржі праці для здобуття нової професії, житлове субсидування.
Працювати в Польщі без додаткових дозволів мають право всі громадяни України, які отримали біженство або тимчасовий захист та PESEL UKR. Знайти роботу можна кількома способами:
Багато українців також не полишають поза увагою оголошення у польській пресі, соціальних мережах та месенджерах. Також можна скористатися послугами агентств із працевлаштування або безпосередньо звернутися до відділу кадрів обраного підприємства.
Українським біженцям та особам під захистом варто відслідковувати зміни у законодавстві та знати про всі обмеження, які накладає на них отримання статусу у Польщі. Перед будь-якою поїздкою до України чи третьої країни потрібно уважно врахувати можливі плюси і мінуси своїх дій. Особи, які отримали в Польщі притулок та/або захист, повинні взяти на себе низку зобов’язань. У таблиці вказані обмеження, що встановлені для кожного зі статусів.
Обмеження | Статус біженця | Тимчасовий захист |
---|---|---|
Заборона на виїзд з Польщі | Є, до ухвалення рішення | Немає, але статус анулюється у разі відсутності у Польщі понад місяць |
Заборона на в'їзд до України | Є, після ухвалення рішення | Немає, але без біометричного паспорта може бути відмовлено у повторному в'їзді на польську територію |
Згідно з директивою ЄС, отримання тимчасового захисту від іншої держави-члена Європейського Союзу призводить до втрати статусу УКР у республіці. У тому випадку, якщо Польща була першою країною, що надала тимчасовий захист, а українець залишив її територію, щоб скористатися притулком в іншій країні ЄС, статус також буде скасовано.
Статус біженця, на відміну від захисту, у Польщі надається безстроково. Карта побуту, що видається заявнику у разі ухвалення позитивного рішення, підлягає заміні через 3 роки. Закінчення дії тимчасового захисту регулюється законодавчо — указами польського уряду. Попередньо термін статусу діятиме до відновлення безпекової ситуації на території України. Реєстрація на продовження статусу не потрібна. Наразі тимчасовий захист для громадян України в Польщі діє до 30.09.2025 року.
В’їзд на українську територію громадянина на батьківщину, який отримав у Польщі право на біженство (не захист), веде до втрати статусу та притулку. Українці, що оформили в республіці тимчасовий захист, мають можливість відвідувати рідну країну. Відсутність у Польщі не повинна перевищувати 30 днів поспіль. В інакшому випадку варто самостійно написати відмову від тимчасового захисту, інакше статус буде анульовано. Щоб уникнути втрати, варто заздалегідь повідомити співробітника Прикордонної служби, про намір в’їхати до Польщі та показати електронний документ на сайті diia.pl.
Набуття біженства або тимчасового захисту у Польщі дозволяє громадянам України поступово адаптуватися в країні. Оформлення права на притулок відкриває доступ до матеріальної та соціальної допомоги від місцевої влади. Отримання статусу надає можливість оформити карту побуту на підставі працевлаштування або ведення підприємницької діяльності. Наявність посвідки на проживання дозволить розпочати процедуру легалізації перебування за умови проживання у Польщі протягом п’яти років.
Отримати польське громадянство також можна в строк від 12 місяців за спрощеною процедурою, для чого краще звернутися за допомогою до юридичної компанії. Міграційний фахівець підготує особисте досьє відповідно до польського законодавства, підготує до співбесіди із державним службовцем. Подати заявку на консультацію можна за допомогою спеціальної форми на сайті компанії Gromadyanstvo.
Що потрібно для перетину кордону Польщі. Чи потрібні українцям віза та закордонний паспорт. Проходження прикордонного контролю: документи, що не можна ввозити в Польщу.
Хто та на яких підставах може переїхати жити в Угорщину. Які документи потрібні для отримання ПМП та як виглядає процедура переїзду. Підготовка документів, запит ВНП та адаптація.
Хто та на яких підставах може отримати громадянство Угорщини. Які документи потрібні для отримання угорського громадянства та паспорта та як виглядає процедура. Чи можна українцям мати подвійне громадянство України та Угорщини.
Який статус надає в Угорщині для біженців з України. Як отримати тимчасовий чи додатковий захист. Порядок надання статусу біженця для українців та його продовження. Плюси і мінуси статусу тимчасового захисту та біженця.
Ціни на нерухомість в Європі. Де найдешевше житло та найдорожча нерухомість. Як правильно купувати нерухомість та в яких країнах можна купити житло вигідно.
Хто та на яких підставах може отримати громадянство Кіпру. Які документи потрібні для отримання кіпрського громадянства та паспорта та як виглядає процедура. Чи можна українцям мати подвійне громадянство України та Кіпру.
Отримайте професійну допомогу при імміграції до ЄС
Заповніть заявку, та отримайте безкоштовну